assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Raja Nazrin Iktiraf Sumbangan Ulama' PAS dalam Memperjuangkan Kemerdekaan

IPOH: Pengiktirafan negara kepada institusi bersejarah dan pahlawan bangsa harus mengatasi premis politik kepartian kerana negara bangsa yang menghargai sejarah bangsa akan dapat mencipta sejarah bangsa yang lebih gemilang, titah Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah. Berucap menyampaikan Titah Utama pada Majlis Muzakarah Ulama 2007, di sini, 5 Julai lalu, Raja Nazrin menamakan Maahad al-Ehya as-Shariff, Madrasah Diniah Padang Rengas, Madrasah al-Idrisiah Kuala Kangsar, Kolej Melayu Kuala Kangsar dan Kolej Perguruan Sultan Idris sebagai tapak-tapak awal kesedaran bangsa menentang penjajah.

Baginda turut menamakan Dr Burhanuddin al-Helmy, Ustaz Abu Bakar al-Bakir, Ustaz Baharuddin Abdul Latif dan Dr Zulkiflee Muhammad sebagai tokoh-tokoh yang terlibat aktif menyalakan semangat kesedaran bangsa. Dr Burhanudin ialah bekas Yang Dipertua PAS, manakala Dr Zulkiflee pula timbalannya dan merupakan antara ahli Parlimen negara ini yang cukup diingati. Ustaz Abu Bakar pula ialah pengasas Hizbul Muslimin yang mana penubuhan PAS adalah untuk melanjutkan perjuangannya. Ustaz Baharuddin Abdul Latif ialah bekas Setiausaha Agung PAS, juga adik kepada penulis terkenal Subky Latif.

"Semua mereka adalah anak-anak negeri Perak," jelas Raja Nazrin dalam ucapan bertajuk "Gandingan Ulama dan Umara' dalam Pembinaan Negara: Sejarah, Realiti dan Masa Depan". Menurut baginda, peranan institusi pendidikan dan para ulama amat besar kepada negara dalam meniupkan semangat kesedaran kepada orang Melayu untuk bangun menentang penjajah Inggeris seterusnya menghalau penjajah dari negara ini. Negeri Perak, ujarnya, turut dijadikan tapak yang subur kepada Syeikh Junid Tola dan Syeikh Mohamad Tahir Jalaludin yang berasal dari Sumatera membantu menggemakan seruan menuntut kemerdekaan. Malah, menurut baginda, Mohamad Asri Muda meskipun dilahirkan di Kelantan telah mengasas dan memimpin Lembaga Pembangunan Sastera (LEPAS Perak) dan menjadi guru di Madrasah Ma'ahad al-Ehya As-Shariff Gunung Semanggol dan bertemu jodoh dengan Ustazah Sakinah Joned di madrasah tersebut. Allahyarham Asri ialah bekas Yang Dipertua PAS manakala isterinya, Sakinah merupakan bekas Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.

"Dalam suasana dan semangat negara merayakan ulang tahun ke-50 kemerdekaan, amatlah tepat Kerajaan Perak memikirkan pengiktirafan sewajarnya diabadikan kepada intitusi-institusi sejarah tersebut, juga kepada tokoh-tokoh yang layak diiktiraf sebagai pahlawan bangsa. "Pengiktirafan negara kepada institusi sejarah dan kepada pahlawan bangsa harus diasaskan mengatasi premis politik kepartian," tegas Raja Nazrin.

Sebelum itu baginda menekankan bahawa golongan ulama, melalui pendedahan pendidikan, terutama dari kalangan mereka yang pernah belajar di Asia Barat dan India, merupakan golongan terawal, memulakan gelombang pertama meniupkan semangat kemerdekaan. Muzakarah Ulama' 2007 itu telah dirasmikan oleh Sultan Perak, Raja Azlan Shah dan dianjurkan Jabatan Mufti Perak sempena sambutan keputeraan ke-79 Sultan Perak.

Raja Nazri turut mengimbau beberapa peristiwa penting yang memberikan rasa bangga kepada negeri Perak dalam proses membina sebuah negara bangsa merdeka. Antaranya, titah baginda, "Pada Mac 1947, Persidangan Islam Se Malaya yang pertama telah berlangsung di Madrasah Maahad al-Ehya as-Sharif di Gunung Semanggol. Penubuhan Majlis Agama Tertinggi Malaya (MATA) dihasilkan dari persidangan tersebut.
"Persidangan Islam Se Malaya kali kedua yang berlangsung pada 17 Mac 1948 telah merumuskan untuk menyusjn semula Majlis Agama Tertinggi Malaya, menjadi parti politik Islam, lalu lahirlah di bumi Gunong Semanggol, Hizbul Muslimin, parti politik pertama atas nama Islam di negara ini."


Dipetik dari : http://www.detikdaily.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger