assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Harry Porter Jadi Bahan Pengajaran Penyebaran Kristian

Mengeksploitasi kejayaan novel dan filem Harry Porter yang digemari kanak-kanak, Gereja England telah menerbitkan satu panduan untuk pemimpin muda gereja menggunakan kejayaan tersebut dalam menyebarkan ajaran Kristian di kalangan kanak-kanak sepanjang program latihan gereja, mengikut laporan akhbar Britain 'Daily Telegraph'.

Penulis panduan tersebut, Owen Smith yang juga merupakan pemimpin muda di Gereja St Margaret di Rainham,Kent mengatakan," Sesi program tersebut bertujuan mengaitkan di antara peristiwa dalam dunia Harry dan kawan-kawannya dengan alam sebenar untuk digunakan bagi menasihati kanak-kanak berdasarkan ajaran Bible" .

Panduan berkenaan, 'Mixing Up with Harry Porter' menawarkan idea kreatif menggunakan buku-buku Porter sebagai bahan pengajaran Kristian. Ia menggunakan babak-babak filem untuk menarik perbincangan tentang pilihan moral dan petikan daripada buku bagi memaparkan kekuatan perkataan dan kesannya kepada orang lain.

Daripada konsep teologi seperti pengorbanan dan belas kasihan, hinggalah ke isu harian seperti ketakutan dan kesombongan. Setiap daripada 12 sesi memberikan ruang perbincangan dan aktiviti selama sejam.Setiap sesi memasukkan ayat-ayat Bible yang menunjukkan perspektif Kristian terhadap tema dan aktiviti sembahyang yang selari dengan topik.Panduan ini direka untuk kegunaan kepada kanak-kanak berusia 9 hingga 13 tahun dan boleh didapati untuk gereja-gereja di kedai buku utama dan kawasan Kristian.

Penerbitan ini muncul pada saat dunia menanti pelancaran buku 'Harry Porter and the Deathly Hallows' dalam siri ketujuh dan terakhir kisah tersebut pada Sabtu ,21 Julai nanti. Peminat kepada siri ini akan beratur di luar kedai-kedai buku di serata dunia untuk menerima naskhah mereka yang dijangkakan akan memecah rekod dan menjadi buku best-seller paling singkat apabila dilancarkan.

Sejak ia diterbitkan, buku-buku Harry Porter menjadi sangat popular hingga terjual lebih 320 juta naskhah di 200 buah negara dan diterjemahkan kepada lebih daripada 63 bahasa.

Dipetik daripada : http://www.islam-online.net/

----------------------------------------------------------------------------

Ulasan saya :
Islam telah lama mengajar para pendakwah dan pentarbiyah tentang kepentingan cerita sebagai bahan dalam mendidik, berdakwah dan menasihati orang lain. Banyak kisah-kisah yang diceritakan di dalam Al-Quran dan Hadith sebagai pengajaran kepada umat manusia. Kisah Nabi-nabi, Ashabul Ukhdud dan Ashabul Kahfi adalah antara kisah yang terkandung dalam Al-Quran dan Al-Hadith terkandung pengajaran yang terlalu banyak yang sepatutnya dijadikan bahan dalam pengajaran.

Kelebihan teknik cerita sebagai bahan dakwah dan tarbiyah ialah mesejnya dapat disampaikan secara tidak langsung dan tidak membosankan, di samping sesuai dengan tabiat manusia yang suka mendengar cerita dan bercerita. Dalam konteks hari ini, sastera Islam perlu diperluaskan dengan memperbanyak bahan-bahan cerita berunsurkan Islam, di samping penerbitan bahan-bahan bacaan yang mengujakan yang sesuai dengan peringkat remaja dan kanak-kanak yang masih rebung.

Umat Islam hari ini sepatutnya mengeksploitasi peranan media tidak kira media cetak, media elektronik dan sebagainya untuk menyebarkan Islam. Pihak musuh kian giat menggunakan senjata media ini untuk membunuh kita, malangnya di kalangan kita ada yang baru bertatih-tatih, baru tersedar dan yang paling malang ialah masih tenggelam dalam perangkap yang disediakan oleh pihak musuh!

Serangan pemikiran telah lama menjadi racun dalam masyarakat Islam. Gerakan dakwah perlu lebih proaktif dalam memperkasa peranan media dalam penyebaran dakwah dan menjawab serangan musuh. Ingat, kebenaran tanpa perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan berperancangan. Ayuh, apa ditunggu lagi berjihadlah dan didiklah masyarakat melalui media!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger