assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Menarik di ASEAN's Culture

Hari ini Hewi PMRAM (Malaysia) berkampung pula di Dewan Haflah Kubro, Kuliah Tibb Al-Azhar, Hayyu Sadis bersama WIHDAH-PPMI (Indonesia) dan PERKEMAS (Singapura) dalam hari kedua program ASEAN's Culture anjuran bersama ketiga-tiga persatuan pelajar mewakili negara masing-masing. Hari pertama semalam acara padang. Pengisian hari ini Talk Show (@Forum) dan persembahan kebudayaan dari setiap negara. Semalam saya tidak hadir ke padang kerana membuat persiapan bagi program hari ini. Menjadi panel talk show mewakili negara agak mencabar saya walaupun sudah biasa bercakap.Agak gementar dan rasa kurang bersedia walaupun tajuk telah diberi awal dan hadirat tidak ramai pada awalnya.

Lupakan saja soal persembahan saya dalam talk show tadi. Saya sebenarnya ingin berkongsi input yang diperolehi berkenaan Islam dan Muslimah di negara Indonesia dan Singapura. Tajuk Talk Show : Muslimah Mendepani Tantangan (Cabaran) Globalisasi. Antara ulasan menarik daripada Ukhti Wirdah FAchiroh ( cara bacanya : Wirdah Fakhiroh) dari Indonesia berkenaan cabaran ekonomi di Indonesia di mana masalah ekonomi atau kemiskinan muslim menjadi peluang untuk pihak missionari Kristian untuk 'membeli' akidah mereka. Hanya dengan sebungkus IndoMee saja mempu menggadaikan akidah kerana mereka tidak miliki ongkos untuk berbelanja. Bayangkan! Betullah kata-kata : kefakiran itu bisa saja buat manusia jadi kafir.

Menarik daripada Singapura dalam sesi soal jawab apabila ada seorang peserta Indonesia bertanyakan tentang Singapura yang digelar Yahudi Asia Tenggara.Dengan bersahaja Ukhti Nadia HAnim panelis Singapura menjawab :" Kami tidak terasa hati dengan persoalan itu. Cuma yang ingin saya katakan,memang Singapura itu negara kafir tetapi jangan lihat negaranya, lihat kami umat Islam di sana." Walaupun minoriti dan banyak kekangan , namun umat Islam Singapura tidak goyah dengan cabaran tersebut dan lebih banyak menggunakan pendekatan diplomasi berbanding pendekatan konfrantasi dengan kerajaan Singapura.

Banyak lagi yang menarik, tentu sahaja yang hadir tidak sama dengan yang tidak hadir. Lain kali boleh anjur lagi program pertukaran maklumat dan budaya seperti ni...Rantau Melayu walaupun berbeza negara , banyak persamaan juga kerana bersatu dalam soal aqidah dan budaya yang hampir sama.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger