assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Salam Maulidurrasul

 
Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


12 Rabiul Awwal, hari kelahiran baginda Rasulullah Sallallah 'alaihi wa sallam disambut saban tahun. Alhamdulillah sambutan ini sekurang-kurangnya menunjukkan umat Islam masih ada rasa cinta kepada baginda Rasulullah SAW. Sama ada berarak atau tidak, itu bukan soalnya. Soalnya ialah apakah pengisian sambutan Maulidurasul itu mampu membekas sesuatu kepada nurani umat manusia untuk mencintai baginda dan membuktikan kecintaan itu dengan sewajarnya atau tidak. Ia adalah soal isi (pengisian), bukan kulit (slogan).

Sekadar berkongsi sedikit muhasabah saya beberapa hari sebelum 12 Rabiulawwal, saya mengambil kesempatan membuka kitab-kitab hadith dan sirah bagi mengambil 'aura' penghayatan Maulidurrasul tahun ini. Tersentuh rasa, apatah lagi apabila membuka nota-nota lama pengajian ilmu takhrij hadith (ilmu untuk mengenalpasti sumber hadith dalam kitab-kitab hadith muktabar). Terasa betapa semakin dekat kita dengan ilmu-ilmu yang membicarakan perihal Rasulullah, semakin dekat kita dengan Rasulullah. Terasa bagai ada siraman di jiwa yang sedikit kelesuan.

Olah itu saya menyeru agar diri saya dan pembaca sekalian untuk meningkatkan ilmu tentang hadith dan sirah Rasulullah SAW. Belajar hadith dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya perlu dengan roh agar terbit rasa cinta terhadap Rasulullah dan cinta untuk mengamalkan sunnah baginda. Begitu juga sirah Rasulullah SAW, bukan setakat dibaca, dipelajari dan dihafal, malah dihayati sepenuh jiwa dalam bentuk pengamalan. Kita tidak mahu menjadi orang yang mendakwa cinta Rasulullah tetapi dari sudut praktikalnya kosong. Astaghfirullahal'azim.. Bersamalah kita perbanyakkan selawat ke atas junjungan tercinta yang telah mengorbankan segala-galanya untuk menegakkan agama yang suci ini hingga kita merasai nikmat hidayah, iman dan Islam pada hari ini.

Ampunkan kami Wahai Tuhan Yang Maha Pengampun. Ya Allah, bantulah kami mencintai kekasihMu dan mengamalkan sunnahnya walaupun ia terlalu sukar apatah lagi di akhir zaman ini. Kau mekarkanlah putik-putik kecintaan kepada Rasulullah di taman hati kami dan Kau biarkanlah ia kekal berkembangan di laman sanubari kami. Jadikanlah kami sebagai penerus perjuangan baginda yang istiqamah memikul amanah dakwah dan  jihad ini hingga ke akhir nyawa kami. Kurniakanlah kami kesabaran dalam menempuh jalan perjuangan yang baginda wariskan. Kau kurniakanlah kami syafaat kecintaan kami Muhammad SAW pada hari Kiamat kelak. Izinkan kami meneguk air dari telaga Kautharnya sebagai penawar kehausan kami di Padang Mahsyar dan himpunkan kami bersama baginda di sisiMu Ya Allah. Wahai Tuhan yang Maha Mendengar, perkenankanlah!
Wa Sallallah 'ala Saidina Muhammad wa 'ala alihi wa sohbihi wa sallam. Amin Ya Rabbal 'Alamin..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut