assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Mencantum 'Puzzle' Perjalanan Kehidupan

Alhamdulillah, sejak ber'facebook' kebelakangan ini, semakin ramai kawan-kawan lama dan saudara mara yang muncul. Ada yang sudah lebih 10 tahun tidak berjumpa secara 'nyata', kini berjumpa di alam 'maya'. Ada yang bergelar 'Dr', ada yang jauh terpisah antara benua, ada yang sudah bergelar itu dan ini. Syabas buat semua..

Ah! Terkenang zaman kita masih remaja dan mentah menilai kehidupan, idealisme yang berkobar-kobar, kekusutan jiwa yang meronta, celoteh guru-guru menaburkan nasihat tanpa jemu, gelak tawa riang mengusik jiwa dan banyak lagi. Sedikit demi sedikit kepingan2 puzzle masa silam yang berserakan mula bercantum dengan realiti hari ini, serba sedikit mencuit rasa dan fikir, "Bagaimana pula 'puzzle' kita pada masa hadapan?"

Tiada siapa menjangka, kita akan menjadi sebagaimana kita pada hari in. Jatuh bangun hanya kita yang merasai. Kita merancang dan berusaha semampunya. Semua yang telah dan bakal berlaku adalah  dalam rahsia dan pengetahuan Allah yang tidak terjangkau oleh akal fikir manusia yang terbatas. Walau bagaimana sekalipun kita dahulu dan kini, sama atau berbeza, hanya kepada Allahlah disandarkan segala puji-pujian atas segala kebaikan dan segala keburukan itu adalah dari kelemahan kita selaku manusia.

Buat sahabat, terima kasih atas jalinan ukhuwwah ini. Moga kita kan bertemu lagi bukan setakat di dunia, malah di syurgaNya, Amin..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut