assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Hormatilah Diri Anda Sendiri, Nescaya Anda Akan Dihormati

Entah kenapa, tiba-tiba saya terfikir frasa di atas.Saya tidak ingat di mana saya mendengarnya buat pertama kali. Mungkin beberapa perkara yang berlaku di sepanjang hidup ini, di sekitar dunia hari ini menjadikan terlintas perkara ini di fikiran saya. Saya harap coretan ini mampu menjana minda dan hati kita untuk sama-sama memikirkan dan merenungkannya .

Saya juga sama seperti anda. Kita ingin dihormati orang lain, dilayan dengan baik, disayangi, tetapi tahukah anda bahawa kita hanya akan dihormati jika kita tahu menghormati diri kita sendiri. Menghormati orang lain kita selalu dengar, namun bagaimanakah cara untuk kita menghormati diri kita sendiri?

Berikut adalah antara cara bagaimana kita menghormati diri sendiri :

1. Mentauhidkan Allah, melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya
(Allah telah memberi kedudukan sebaik-baik makhluk kepada manusia, mengapa pula kita merendahkan martabat diri dengan menyanggah suruhan Allah yang kelak melayakkan kita digelar seperti haiwan , bahkan lebih buruk daripada haiwan seperti yang disebut di dalam Al-Quran)
2. Berakhlak dengan akhlak yang terpuji di mana jua dan dalam apa jua situasi, tidak kira sama ada ketika sedih, gembira, marah,tertekan dan sebagainya
3. Bersabar menghadapi segala ujian dan bersyukur atas segala kurniaan Tuhan
4. Jujur dan amanah tidak kira semasa bersendirian atau di khalayak ramai
5. Mengakui kesilapan diri dan bersedia memohon maaf
6. Bersedia menerima teguran dan memperbaiki diri
7. Berlapang dada dan pemaaf
8. Berfikiran positif dan bersangka baik
9. Berusaha bersungguh-sungguh melakukan setiap pekerjaan
10. Berfikir sebelum bertindak dan tidak tergesa-gesa membuat keputusan
11. Berterima kasih dan menghargai kebaikan orang lain
12. Berpada-pada dalam membenci atau menyayangi orang lain dengan menjadikan kasih sayang Allah dan RasulNya sebagai neraca
13. Menerima takdir dengan redha
14. Tidak menghina diri sendiri dengan merasakan diri tidak layak, tidak mampu, sedangkan usaha belum habis digembelengkan
15. Dan banyak lagi…

Kata kuncinya, Allah telah memuliakan kita sebagai khalifah di bumiNya, bahkan sebagai umat Penghulu Para Nabi, justeru sama-samalah kita berusaha memiliki sifat Khalifah Allah, jua sifat pewaris risalah Muhammad SAW yang jiwanya izzah dengan Islam dan hanya tunduk menghina diri kepada Penciptanya.

Semoga bermanfaat, jumpa lagi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut