assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Gaza : Perjuangan Yang Belum Selesai
























Bumi Gaza kembali berdarah. Rejim Zionis tidak pernah mengenal belas kasihan apatah lagi menghormati perjanjian. Baru sebentar tadi saya mengikuti siaran langsung di televisyen Mesir tentang situasi di Gaza sekarang. Kelihatan api menjulang tinggi dan asap berkepul-kepul naik di sana-sini. Tentera Israel berterusan melancarkan serangan udara ke atas Gaza. Pasukan tentera darat Israel diberitakan dalam perjalanan untuk melakukan serangan besar-besaran. Sejak serangan Israel 8 hari lalu, sekurang-kurangnya 446 orang dilaporkan mati dan 2050 orang cedera, termasuk kanak-kanak.

Walaupun telah diketahui umum bahawa Israel tidak perlu kepada sebab untuk menyerang Palestin, namun sebab utama untuk misi kali ini ialah untuk menumbangkan kekuasaan HAMAS di Gaza. Ini adalah penerusan kepada tekanan dan sekatan yang dikenakan sejak HAMAS memenangi pilihanraya umum di Palestin. Mereka menjangkakan dapat menumbangkan HAMAS dalam tempoh satu hingga tiga bulan sejak memenangi pilihanraya, namun hingga bulan berganti bulan, HAMAS masih belum mampu ditumbangkan, malah semakin kuat. Israel menganggap HAMAS penghalang terbesar di dalam usaha mereka menguasai Palestin.

Reaksi Amerika Syarikat sudah boleh dijangkakan skripnya, "Israel punya hak mempertahankan dirinya". Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pula ibarat kerbau dicucuk hidung. Negara-negara Arab pula dengan sikap berdolak-daliknya. OIC pula tidak didengari lagi suaranya.

Dari sudut yang lain, para ulama' Islam pula berusaha bertemu dengan pemimpin Arab untuk mendesak mereka menyelamatkan Gaza. Umat Islam di serata dunia melakukan demonstrasi mengutuk kekejaman ini, termasuk di Malaysia.

Pun begitu, yang mengkagumkan saya, di sebalik ketakutan, kesedihan dan ancaman yang mencengkam Gaza, para pejuang HAMAS tetap optimis dengan kemenangan. Antara kata-kata pemimpin HAMAS dipetik sebagai berkata :"Gaza akan menjadi perkuburan tentera Israel terbesar", "Kami yakin akan menang", "Kami bersedia menghadapi serangan darat Israel" dan lain-lain lagi. Keyakinan ini tidak lain tidak bukan lahir dari iman dan semangat jihad yang menggunung tinggi. Tekanan bukan alasan untuk mengalah! HAMAS akan berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, malah menyeru rakyat Gaza untuk turut meyakini mereka.

Wahai kaum muslimin, marilah kita membantu rakyat Palestin, khususnya Gaza dengan apa jua yang kita mampu. Boikot barangan Israel, menderma, melakukan solat hajat, membaca qunut nazilah, menyebarkan kesedaran tentang isu ini kepada orang ramai dan pelbagai lagi boleh kita fikirkan. Jangan ada sekelumit pun di hati kita untuk memandang remeh isu ini atas alasan kita tidak ada kena mengena.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan kaum muslimin, maka dia bukan tergolong daripada mereka."

Ya Allah Yang Maha Perkasa , musnahkanlah tentera Israel dan hancur leburkan perancangan mereka serta menangkan kaum mujahidin ke atas mereka. Amin!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger