assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Solat Lima Waktu Syarat Kenaikan Pangkat

Berita Harian 8 Julai 2008

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan akan menjadikan wajib solat lima waktu dan Jumaat sebagai syarat kenaikan pangkat dan pengambilan baru kakitangan awam serta pemilihan calon wakil rakyat dan jawatan politik lain termasuk penghulu.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata peraturan itu sama seperti pelaksanaan syarat mesti lulus Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dalam pengambilan kakitangan kerajaan ketika ini.

"Saya akan kemukakan kepada kerajaan nanti bahawa yang tak sembahyang lima waktu dan tidak menunaikan solat Jumaat, tak boleh pegang jawatan dalam kerajaan negeri bermula dari penghulu, penggawa dan wakil rakyat.

"Kita akan tapis orang ini... sembahyang atau tidak, lebih-lebih lagi sembahyang Jumaat,” katanya kepada pemberita ketika sesi rehat Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di Kota Darulnaim di sini, semalam.

Nik Abdul Aziz berkata, peraturan itu bertujuan meningkatkan kesedaran di kalangan penjawat awam supaya sentiasa mengingati Allah dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

"Sama seperti kalau mereka tak boleh bercakap Bahasa Malaysia, tak diterima bekerja dalam kerajaan dan kalau dalam bidang kedoktoran diwajibkan berbahasa Inggeris. Kita mesti buat perkara sama kepada orang yang tak sembahyang lima waktu dan meninggalkan solat Jumaat.

"Kalau nak dapat kerja perlu tingkatkan bahasa kebangsaan, begitu juga orang tak sembahyang perlu diusahakan supaya mereka sedar bahawa ia satu dosa yang akan menimbulkan perangai tak senonoh dan tidak takut kepada Allah," katanya.

Ulasan saya:



Alhamdulllah, sudah lama saya mengimpikan hal ini dilaksanakan di negara kita. Jika hal ini dilaksanakan nanti, Kelantan merupakan negeri pertama di Malaysia yang mempelopori perubahan yang baik ini. Mudah-mudahan ia akan dapat dilaksanakan juga di negeri-negeri lain kelak.

Ini selari dengan sifat-sifat orang beriman yag difirmankan oleh Allah SWT di dalam Surah Al-Hajj ayat 41 yang bermaksud :

"(Iaitu) orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi , nescaya mereka mendirikan sembahyang , menunaikan zakat, menyuruh membuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar, dan kepada Allahlah kembali segala urusan."

Firman Allah Azza Wajalla lagi di dalam Surah al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud:
"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar."

Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud :
"Solat itu tiang agama. Barangsiapa yang mendirikannya, maka dia mendirikan agamanya, dan barangsiapa yang meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agamanya."

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger