assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Updated : Lelaki dan Wanita : Makhluk Dari Dua Planet


Dalam celah-celah kesibukan , sempat juga saya mengintai helaian e-book "Men Are From Mars Women Are From Venus" karangan John Gray. Belum sempat menghabiskannya lagi, tetapi sempat membaca satu dua bab yang menarik perhatian.

Benarlah,perkahwinan yang dibina atas dasar cinta boleh musnah jika tiada persefahaman dan pemahaman bahawa lelaki dan wanita adalah seumpama makhluk yang datang dari planet yang berbeza. Mereka boleh bercakap bahasa yang sama tetapi membawa maksud yang berbeza. Tingkahlaku yang sama tetapi membawa mesej yang berlainan. Seringkali perceraian menjadi pengakhiran kisah cinta yang panjang semata-mata kerana silap faham dan kurang arif bentuk komunikasi yang sewajarnya dalam menghadapi pasangan.

Paling menarik ialah bagaimana lelaki dikatakan mempunyai emosi seperti getah, wanita pula seperti ombak. John Gray mengisahkan bagaimana wanita selalu tersalah tafsir apabila lelaki yang selalunya mesra tiba-tiba mendiamkan diri. Bagi wanita, mereka menganggap pasangannya sudah tidak cintakannya atau mempercayainya lagi. Hakikatnya, mengikut kajian yang dilakukannya, dalam tempoh-tempoh tertentu, lelaki memerlukan masa untuk bersendiri ( pergi ke 'gua'nya) untuk berfikir menyelesaikan masalah yang membelenggu pemikirannya tanpa bantuan orang lain. Seperti getah, biarkan dia tertarik jauh untuk meregang, akhirnya akan melantun semula. Ertinya, apabila lelaki berada di 'gua'nya, biarkan dia mengambil masa untuk berfikir, melakukan aktiviti yang disukainya sendirian, apabila selesai dan dia kembali tenang, dia akan segera kembali seperti sediakala seumpama tiada apa-apa yang berlaku.

Apabila membaca tentang hal ini, saya terfikir bagaimana Saidatina Khadijah telah menjadi tauladan buat para isteri , mendahulu teori pakar motivasi ini dalam mengenali hati seorang lelaki. Bagaimana fahamnya isteri bernama Khadijah ini terhadap keresahan hati suaminya Muhammad, dibiarkan suaminya beruzlah di Gua Hira' untuk mencari jawapan keresahan hatinya terhadap kefasadan umat. Dia tidak bertanya yang bukan-bukan, mencurigai yang tidak-tidak, malah dengan kasih sayangnya, beliau memahami, bahkan sanggup pula memanjat bukit menghantar bekalan makanan buat suami yang tercinta hinggalah selepas turunnya wahyu yang menobatkan Muhammad sebagai Rasul Umat ini, beliau jugalah yang menenangkan dengan kata-katanya yang indah dan mendamaikan.

Sebaliknya, wanita yang diumpama seperti ombak pula, apabila menghadapi masalah lebih suka meluahkan masalah yang dihadapi kepada seseorang. Walaupun teman di sisi sekadar mendengar dengan penuh setia, itu cukup untuk meredakan kekusutan yang dihadapi oleh seseorang wanita. Biarkan ombak menghempas kuat ke dasar lautan, kelak dia akan melambung tinggi semula. Biarkan wanita meluahkan ke'tension'annya, selepas itu apabila 'ombak' reda , dia menjadi wanita yang penuh kasih sayang seperti biasa. Wanita bukan ingin menghukum pendengar (lelaki sering merasa dipersalahkan apabila wanita meluahkan keresahan hatinya), tetapi dia sekadar inginkan perhatian dan sokongan daripada pasangannya.

Dalam hal ini saya teringat kisah Saidina Umar yang hanya diam mendengar isterinya membebel sehingga seorang sahabat yuang ingin mengadu tentang isterinya juga berasa hairan dengan tingkah laku Umar. Mungkin sahaja sahabat ini berfikir,"Ingatkan isteri aku je yang membebel, rupanya isteri Umar pun dua kali lima ." Apa jawab Umar r.a.? Dalam bahasa mudahnya,"Isteriku inilah yang melahirkan anak-anakku, memasak untukku dan mengurus rumahtanggaku, biarkan sahaja dia meluahkan isi hatinya."

Demikianlah secebis iktibar yang boleh kita ambil dari teori penulis Barat yang sebenarnya telah diamalkan oleh generasi Islam terdahulu. Bagi saya, kata kunci yang paling sesuai dalam merumuskan teori di atas ialah sifat SABAR dan BERLAPANG DADA.Buat adik-adik yang bakal berkahwin dan juga yang belum membaca buku ini, rasanya elok juga menambah ilmu komunikasi rumahtangga dengan membacanya. Mudah-mudahan kita dapat membina Baiti Jannati, menjadi pasangan yang saling memahami,bahagia untuk selamanya.

Teori ini boleh jadi tepat dengan sesetengah orang, boleh jadi juga kurang tepat bagi sesetengah yang lain. Bagi yang ingin mendapatkan buku ini, boleh dapatkan di kedai buku atau boleh juga download dari blog ini.

p/s : Oh, ye.Terlupa nak beritahu(harap tidak menjadi isu pula), saya tertarik membaca buku ini setelah membaca artikel di saifulislam.com, pun begitu artikel ini ditulis dengan berpandukan e-book John Gray tersebut, bukan copy paste artikel saifulislam.com. Persamaan isi kerana persamaan rujukan, anggap saja artikel ini ibarat artikel ulasan buku. Bukankah satu buku dibaca oleh berjuta-juta orang dan setiap orang berbeza ulasan mengikut persepsi masing-masing.Sebenarnya teori ombak dan getah ini pernah saya baca sebelum ini turut digunakan oleh Dr. Fadzilah Kamsah. Bagi yang 'quote' artikel ini, harap maaf atas sebarang kesulitan.Sesungguhnya ilmu manusia itu sedikit, yang Maha Luas ilmuNya hanyalah Allah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger