assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Perginya Sebutir Permata Ummah..


Maksud firman Allah SWT :
"Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas dan diredhai-Nya. Dan masuklah ke dalam kumpulan hamba-hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku"
( Al-Fajr : 27-30)

Hari ini genap sepuluh hari Allahyarham Dato' Ishak Baharom pulang ke rahmatullah. 30 Januari lalu, saya mendapat SMS daripada sahabat di tanah air mengkhabarkan tentang berita pemergian beliau. Waktu itu, pelbagai rasa menyesak di dada.

Seingat saya, kali pertama saya melihat Allahyarham secara 'live' ialah semasa saya di Tingkatan 6, ketika menghadiri Ceramah Perdana anjuran Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) , Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang. Ketika itu , beliau masih lagi menjadi Mufti Selangor Darul Ehsan. Butir-butir bicara yang keluar daripada beliau begitu tulus dan menyentuh rasa. Cara beliau menjawab soalan yang diajukan begitu berhikmah dan menampakkan mendalamnya ilmu beliau,terutama semasa
menjawab soalan yang agak kontroversi. Kagum sungguh melihat keperibadian beliau.

Selepas itu (1997), saya dikejutkan dengan berita pemecatan beliau daripada jawatan mufti Selangor gara-gara ketegasan beliau menguatkuasakan undang-undang tidak membenarkan wanita Islam menyertai pertandingan ratu cantik. Selepas pemecatan beliau, ceramah beliau disekat di media massa perdana. Masa itu terfikir, hendak kiamat sangatkah dunia ini, pembuat maksiat dibela, pencegah maksiat pula yang dipersalahkan! Setelah itu, beliau mewakafkan diri bersama perjuangan PAS di Malaysia sehinggalah hari-hari terakhir usia beliau sebelum beliau mengadap Tuhan.

Semoga Allah mengurniakan rahmat, kasih sayang dan keampunanNya kepada roh Allahyarham Dato' Ishak Baharom dan menempatkan Allahyarham di syurga Allah SWT bersama golongan syuhada', anbiya' dan siddiqin . Pergilah sudah sebutir permata ummah. Semoga kita yang ditinggalkan akan meneruskan tugas amar ma'ruf nahi mungkar yang diwariskan dan tega menegakkan kebenaran walaupun apajua yang rintangan yang mendatang. Qulil haq walau kana murra..


Al-Fatihah!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger