assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Mesti Baca :Tuntutan Berbahaya Daripada Golongan Sekularis

Kenyataan Bersama: Kerajaan Tidak Berhak Mengawasi Akhlak

Berdasarkan beberapa perkara yang berlaku semenjak kebelakangan ini, nyata sekali kita, sebagai rakyat Malaysia, tidak lagi boleh berdiam diri dan terus membiarkan penglibatan kerajaan yang semakin meningkat dalam mengawasi akhlak rakyatnya.

Penangkapan seorang mak nyah oleh pihak berkuasa agama di Taiping semasa dia berada di perkarangan rumah seorang kawannya (The Star, 2 Mac 2005, ms 12); kempen mengintip kelakuan anak-anak muda oleh Gerakan Belia 4-B Melaka dengan alasan mengawasi akhlak mereka (Malaysiakini.com, 22 Febuari 2005); dan penahanan dan tindakan yang memalukan ke atas lebih daripada 100 orang muda mudi beragama Islam oleh JAWI berikutan satu serbuan ke atas sebuah kelab malam di Kuala Lumpur - semua ini merupakan peristiwa-peristiwa malang yang membuktikan bagaimana tindakan mengawasi akhlak boleh mencabuli kehormatan seseorang manusia serta hak asasi mereka sebagai rakyat.

Kami mempersoalkan peranan kerajaan, serta penggunaan undang-undang agama dan undang-undang munisipal oleh pihak kerajaan, untuk mendefinasi dan mengawal akhlak rakyatnya. Memaksa dan menakut-nakutkan rakyat supaya mematuhi undang-undang tersebut tidak akan membawa kepada masyarakat yang lebih berakhlak; sebaliknya tindakan tersebut akan menghasilkan masyarakat yang berada dalam ketakutan serta rakyat yang bersifat submisif dan hipokrit.

Kami bimbang apabila agama menjadi sebahagian besar daripada agenda politik negara, ianya akan menambah kecenderungan kerajaan untuk mengawasi kehidupan peribadi rakyatnya. Berdasarkan kepelbagaian bangsa dan agama masyarakat Malaysia, apa saja tindakan untuk mengawal nurani, kepercayaan dan kehidupan peribadi seseorang bukan sahaja membawa implikasi yang serius terhadap rakyat dan masyarakat, tetapi juga terhadap hubungan di antara pelbagai kaum.

Penggunaan agensi tertentu, contohnya pihak polis, pihak berkuasa agama dan pegawai-pegawai Rela, untuk mengawal akhlak rakyat bukanlah suatu perkara baru. Tetapi menggunakan belia-belia Islam untuk mengintip umat Islam yang lain adalah sesuatu yang belum pernah terjadi. Ini bukan sahaja melanggar perintah-perintah Al-Qur'an tetapi turut melanggar kepercayaan umum di dalam masyarakat. Tambahan lagi, ianya mengundang vigilantism, atau tindakan menghukum seseorang di luar batasan undang-undang. Lapuran yang menyatakan bahawa terdapatnya rancangan untuk menggunakan belia bukan Islam untuk mengintip pasangan bukan Islam menunjukkan betapa cepatnya dasar-dasar autoritarian ini dapat mempengaruhi rakyat Malaysia.

Kami menentang penggunaan aparatus kerajaan, serta individu dan kumpulan yang dilantik untuk membantu dalam mengawal akhlak. Cara seseorang berpakaian serta bagaimana, di mana dan dengan siapa mereka memilih untuk bergaul adalah perkara peribadi dan pilihan persendirian.

(Kenyataan penuh di sini : http://www.sistersinislam.org.my/BM/mamp/tandatangan.htm )

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger