assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Pahlawan Terbilang : Salahuddin Al-Ayyubi

Salahuddin pernah berkata, "Ketika Allah menganugerahkanku bumi Mesir, aku yakin Dia juga bermaksud bahawa Palestin adalah untukku." Ini menyebabkan beliau berjuang untuk memenangkan perjuangan Islam dan menyerahkan dirinya untuk jalan jihad.

Fikiran Salahuddin sentiasa tertumpu kepada jihad di jalan Allah. Bahauddin telah mencatatkan bahawa semangat Salahuddin yang berkobar-kobar untuk berjihad menentang tentera Salib telah menyebabkan jihad menjadi tajuk perbincangan yang paling digemarinya. Beliau sentiasa meluangkan seluruh tenaganya untuk memperkuatkan pasukan tenteranya, mencari mujahid-mujahid dan senjata untuk tujuan berjihad.

Jika ada sesiapa yang bercakap kepadanya berkenaan jihad, maka beliau akan memberikan sepenuh perhatian. Sehubungan dengan ini beliau lebih banyak berada di dalam khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Sesiapa yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Sesiapa sahaja yang memerhatikannya akan dapat melihat apabila beliau telah memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpahkan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tenteranya.

Dalam medan peperangan, beliau bagaikan seorang ibu yang garang kehilangan anak tunggal akibat dibunuh oleh penjahat. Beliau akan bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah semata-mata. Ia juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinang mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.

Sebenarnya saya diminta memberi pengisian tentang tokoh Salahuddin Al-Ayyubi. Secebis kisah buah tangan saya buat tatapan anda di celah-celah kesibukan ini. Hayati semangat perjuangan beliau untuk mengembalikan semula kegemilangan Islam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger