assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Ketegangan di Palestin

Dahlan Rancang Tawan Semula Gaza, Pembunuhan Beramai-ramai Di Gaza.

Seorang pemimpin politik Hamas di Gaza Isnin lalu mengatakan bahawa bekas orang kuat Gaza, Muhammed Dahlan sedang merancang untuk menghapuskan Hamas di Semenanjung Gaza dan melancarkan pembunuhan beramai-ramai secara besar-besaran.

“Kumpulan Dahlan dengan sokongan Amerika, Israel dan Presiden Mahmoud Abbas telah merancang kempen berdarah terhadap Hamas di Semenanjung Gaza yang melibatkan pembunuhan beratus-ratus pemimpin dan aktivis,” kata Yahya Mousa, Timbalan Ketua Hamas di Parlimen. Mousa berkata bahawa Dahlan sedang bersedia untuk menukarkan Gaza menjadi tanah perkuburan terbesar untuk Hamas dan penyokong-penyokongnya di samping memenuhi tuntutan perang Israel dan Bush ke atas Islam. “Para pembenteras telah merancang untuk melumpuhkan Hamas. Inilah yang memaksa Hamas untuk bertindak.”

Mousa menyifatkan “kerajaan darurat” yang diketuai oleh Salam Fayyadh adalah bertentangan dengan demokrasi Palestin. “Jelas bahawa Abbas telah bertindak dengan membelakangkan undang-undang, parlimen dan perlembagaan. Tindakannya membentuk kerajaan Fayyad adalah tidak sah dan tidak mempunyai perlembagaan.” Apabila ditanya mengenai pendapat beliau berkenaan jalan keluar kepada krisis yang sedia ada sekarang, Mousa berkata, satu-satunya jalan untuk mengatasi masalah sekarang adalah berpegang teguh kepada undang-undang Palestin dan berhenti daripada menjadi tali barut kepada Amerika dan Israel.

Ahli Parlimen Islam berkata “kejatuhan moral dan politik kerajaan baru di Ramallah telah membuktikan tindakan ganas dan vandalisma serta kekejaman di seluruh Tebing Barat”. “Abbas adalah orang terakhir yang boleh bersyarah kepada kami mengenai peraturan undang-undang. Seorang pemimpin yang membenarkan pasukan bertopeng dan bersenjata menyerang penduduk awam, memusnahkan harta mereka dan membakar perniagaan seta rumah-rumah bukanlah pemimpin yang sah. Sebaliknya beliau adalah ketua kepada geng yang jahat.”

Mousa berkata demikian selepas militan bersenjata Fatah membakar rumah Jurucakap Parlimen Palestin, Dr. Aziz Deweik di Ramallah. Deweik telah ditangkap oleh askar Israel tahun lepas dan terus ditahan kerana mengambil bahagian di dalam pilihan raya tahun lepas.

Note: sumber :
palestinkini

Komen saya : Kita mengharapkan Presiden Palestin Mahmood Abbas dan semua pihak di Palestin mengutamakan hak kemerdekaan dan kepentingan rakyat Palestin daripada mengikut telunjuk Amerika dan Israel yang sememangnya tidak pernah mahu umat Islam bersatu. Hormatilah perlembagaan Palestin dan persepakatan Mekah yang telah dipersetujui sebelum ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger