assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Azam Tahun Baru??

Hari ini dah masuk tahun 2008. Masa terlalu cepat berlari. Kita manusia yang masih terkial-kial mengejarnya.
Anda ada azam tahun baru? Kenapa tunggu tahun baru barulah ada azam?

Setiap masa kita perlu ada azam baru. Kalau perubahan ke arah kebaikan itu dituntut Allah, mengapa kita perlu menangguhkannya hingga masuk tahun baru? Hari ini dan saat ini juga perlu kita laksanakannya. Mana tahu tatkala tahun baru yang dinanti itu menjelma, kita sudah tiada di alam nyata, telah berpindah ke alam barzakh yang lebih menakutkan realitinya jika kita tidak bersedia.

Namun, jika kebetulan hari ini anda memiliki azam baru, laksanakan ia serta-merta, jangan berlengah-lengah lagi! Masa tidak menunggu kita. Kitalah yang rugi kerana menunggu masa itu berlalu!

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran."
- Surah Al-Asr :1-3
Saya pula hari ini teruja apabila membaca ulasan Abu Saif tentang Benazir Butto. Satu cabaran buat muslimah yang ingin berjuang untuk Islam. Miliki minda yang berilmu, berani, tahan uji, yakin dan sanggup bersusah-payah kerana perjuangan. Seperti kata Abu Saif, ketepikan soal ideologinya yang mungkin tidak kita persetujui, tetapi ambillah sifat yang boleh dicontohi. Sifat yang sepatutnya dimiliki oleh muslimah yang ingin memperjuangkan kebenaran Islam dan kedaulatannya di bumi ini. Doakan mudah-mudahan saya dan anda mampu miliki sifat-sifat itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger