assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Menghayati Roh Korban Di Aidiladha

Jika tiada penyerahan diri yang bulat dan ketaatan yang total kepada Tuhan Yang Maha Mencipta, Nabi Ibrahim pasti tidak sanggup menyembelih Nabi Ismail anak kesayangan baginda.Jika tidak kerana payahnya berkorban semata-mata mencari redha Allah, sudah tentu pahala berkorban tidak sebesar mana.

Dalam kehidupan ini, sering berlaku pertembungan antara kesayangan-kesayangan diri, mana satu yang terpaksa dikorbankan. Berkorban untuk orang tersayang, kesenangan hidup masa hadapan, sahabat, pemimpin, dan pelbagai lagi kepentingan yang memerlukan kita berkorban. Tetapi pengorbanan yang total tanpa bersalut kepentingan selain mendapat redha dan cinta Allah itu amat payah dibuktikan walaupun mudah untuk dituturkan dengan kata-kata.

Kadangkala pengorbanan itu 'kelihatan seperti untuk Allah' tetapi bercampur niat lain di sebaliknya. Seringkali manusia 'mengorbankan Allah' kerana lebih sayangkan manusia (isteri,suami, anak-anak, sahabat handai, keluarga, kekasih dll), harta, atau diri sendiri berbanding Allah yang lebih utama.Contohnya, manusia tidak sanggup melakukan amar makruf nahi mungkar semata-mata kerana menjaga hati orang tersayang. Lalu, siapakah yang 'berkorban' dan 'terkorban' dalam hal ini?

Justeru, marilah kita mencontohi Nabi Ibrahim yang memilih untuk mengorbankan kesayangan hatinya dan Nabi Ismail yang berkorban semata-mata kerana taatkan perintah Allah serta meyakini Allahlah yang paling berhak menerima pengorbanan yang mutlak, bukan makhlukNya yang lain. Marilah
memuhasabah diri dan mendidik jiwa menghayati roh korban dengan sebenar-benarnya. Letakkan cinta kepada Allah melebihi segala-galanya, dalam masa yang sama tidak mengabaikan kasih sayang sesama makhlukNya yang merupakan asas terletaknya kasih sayang Ar-Rahman. Berkorban untuk perkara lain itu tidak salah, yang salah ialah 'mengorbankan Allah' dengan mengutamakan kepentingan lain apabila bertembung.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger