assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Konvensyen Dewan Perwakilan Mahasiswa : Lambang Kesatuan Mahasiswa

( Catatan ini ditulis sempena Konvensyen DPM 3 (SEJAK) pada 4 dan 5 Ogos 2007 yang lalu)

Semalam, berakhirlah Konvensyen DPM ke-3 di Mansurah. Buat ke sekian kalinya Mansurah menjadi tuan rumah perhimpunan besar-besaran mahasiswa dari seluruh pelusuk muhafazah di Mesir. Walaupun saya tidak sempat merasai keperitan generasi terdahulu menjayakan Konvensyen DPM 1 pada 1995 yang dibatalkan pada saat-saat akhir hingga peristiwa itu digelar Dumu' Mansurah (Air Mata Mansurah), namun saya sempat terlibat menjayakan Konvensyen DPM ke-2 pada 1998 yang diadakan sebagai menebus pembatalan Konvensyen DPM kali pertama. Ketika itu, saya baru berada di Tahun Satu, tetapi saya telah ditugaskan dengan satu tugas berat iaitu mewakili DPM Mansurah membahaskan Ucaptema Presiden PMRAM sempena Konvensyen ke-2 tersebut. Alhamdulillah ketika saya mula-mula menjejakkan kaki di Mesir, saya masih sempat mendengar cerita daripada generasi terawal Mansurah tentang perit jerih mereka membangunkan DPM , merasai tarbiyah dan menjiwai semangat perjuangan figur-figur utama DPM terawal.

Kesatuan adalah suatu nikmat. Seperti nikmat Allah yang lain, seringkali hanya orang yang merasai kepayahan mendapatkannya yang betul-betul menghargainya. Sebagai manusia, kita yang punya kuasa memilih perlu memilih yang terbaik, antara menghargai nikmat atau menyesalinya bila ia sudah tiada. Namun, selaku mukmin kita sewajarnya tidak menjadi golongan yang kufur nikmat atau orang-orang yang menyesal. Apa guna penyesalan kerana nikmat yang pergi tidak akan kembali lagi.

Generasi masa kini yang tidak merasai perit jerih generasi terdahulu sepatutnya menghargai kesusahan kakak-kakak dan abang-abang terdahulu. Caranya ialah dengan memelihara kesatuan ini. DPM bukanlah seperti BKAN yang terletak di kota besar Kaherah. Muhafazah yang serba-serbi kurang dari sudut kemudahan, tentu saja melelahkan individu-individu yang mendokongnya. Namun , perlu diingat bahawa lelah fizikal bukan bererti lelah jiwa. Jiwa yang kental akan menyebabkan kelelahan fizikal menjadi ringan. Sebaliknya jiwa yang lelah (lemah) akan menjadikan fizikal yang kuat tiada ertinya. Justeru, untuk mengembalikan kehebatan silam, tidak dapat tidak, mestilah melalui beberapa prasyarat kejayaan iaitu, kekentalan iman, kesungguhan amal, istiqamah dan ukhuwah .

Sebagi orang yang pernah merasai perit jerih membangunkan DPM, saya sangat-sangat mengharap generasi baru DPM bersatu dan mempertahankan kesatuan yang ada dari diganggu gugat oleh pihak-pihak yang cuba melemahkan. Jika kita tidak mampu menjadi pendokong, jadilah sekurang-kurangnya penyokong. Jika menjadi penyokong pun tidak mampu, jangan sampai kita tidak menjadi penentang. Ini kerana jika kita menjadi penentang, kitalah musuh yang wajib diperangi. Merobek kesatuan adalah satu 'jenayah' yang berat dalam Islam. Ini terpancar melalui wujudnya hukuman Islam bagi 'bughah' iaitu golongan pemberontak menentang kerajaan Islam.

Oleh itu, pertahankanlah kesatuan demi ketuanan Islam di atas muka bumi ini. Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Ingatlah ,bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Buat adik-adik di muhafazah, selamat berjuang!

Sila baca nostalgia Konvensyen DPM 1 di sini.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger