assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Wanita Pertama Turki Bertudung : Kejayaan Muslimah Turki



Pada 26 Ogos 2007 lalu agensi berita AP telah melaporkan kehadiran isteri Menteri Luar Turki, Abdullah Gul yang bakal menjadi Presiden negara ini telah menjadi pertikaian hebat di kalangan sesetengah penduduk di negara tersebut.

Pertikaian berlaku semata-mata isteri Menteri Luar ini, Hayrunnisa memakai tudung . Agensi berita Barat ini yang dipetik sebagai berkata, ini disebabkan 'tudung itu melambangkan imej Islam' yang bertentangan dengan pendirian sekular di negara majoriti penduduknya yang beragama Islam.

Agensi Berita ini menambah, kalangan sekular berang dengan hakikat yang mengenakan imej muslimah berkemungkinan menetap di Istana Presiden yang sebelum ini pernah didiami Bapa Turki Moden, Mustafa Kemal Ataturk.

Hayrunnnisa yang sememangnya bertudung sejak zaman remaja adalah pemimpin kempen hak wanita muslim yang mengenakan tudung. Hayrunnisa juga bukan calang wanita kerana pernah mengemukakan rayuan di Mahkamah Hak Asasi Manusia EU untuk kekal bertudung di universi.

28 Ogos lalu, Abdullah Gul telah memenangi pilihanraya dan sah menjadi Presiden Turki. Kini, Hayrunnisa menjadi First Lady Turki yang pertama mengenakan tudung. Ternyata, kemenangan tetap bersama para pejuang kebenaran. Syabas dan tahniah buat Presiden Turki Abdullah Gul, Hayrunnisa, pencinta Islam dan muslimah Turki!

p/s Raja Permaisuri Agong Malaysia juga bertudung, isteri Perdana Menteri Malaysia bila lagi?

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger