assyakirah.blogspot.com

Mencari Yang Tersirat Di Sebalik Yang Tersurat

Erti Sebuah Kemerdekaan


Esok Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan kali ke-50. Adakah Malaysia telah benar-benar merdeka? Pada saat Malaysia akan menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-50, bagi saya rakyat Malaysia masih belum merdeka. Mereka masih mewarisi pemikiran, perundangan, pentadbiran, ekonomi dan segala-galanya yang ditinggalkan penjajah, malah mengagungkan segala yang datang dari Barat. Apakah merdeka itu semata-mata dengan keluarnya penjajah dari tanahair?

Merdeka dalam Islam bukan merdeka dan bebas lepas sebebasnya tanpa sebarang ikatan. Menyambil sempena kata-kata Rab'ie bin 'Amir sahabat Nabi kepada bertemu Panglima Rom bernama Rustam ketika Rom jatuh ke tangan orang Islam bahawa yang dimaksudkan dengan kemerdekaan dalam Islam ialah kemerdekaan diri dari sebarang perhambaan sesama makhluk, dan meletakkan penghambaan secara total kepada Allah dan hukum-hakamNya.

Justeru, merdekakan jiwa dan minda rakyat agar selari dengan ajaran Islam!


Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke -50!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Demi Masa

Waktu Solat

Doa Nabi Daud a.s.

"Ya Allah, kurniakanlah aku cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk."

Improving Your English

Match Up
Match each word in the left column with its synonym on the right. When finished, click Answer to see the results. Good luck!

 

Pengikut

Powered By Blogger